گروه بورس: رئیس سازمان بورس هرگونه فعالیت متهم اصلی پرونده اختلاس 3هزارمیلیاردی را در بازار سهام تکذیب کرد.

به گزارش همشهری، پیش از این مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ فروش سهام 3شرکت مشمول اصل 44 را به امیر منصور آریا تأیید کرده بودند. هفته گذشته نیز تلاش بانک آریا برای خرید سهام یک شرکت کارگزاری در بورس افشا شده بود. سهام بانک آریا ظرف ماه‌های گذشته و بدون اخذ تأییدیه از بانک مرکزی در فرابورس عرضه شده بود. بانک مرکزی فعالیت این بانک را غیرقانونی اعلام کرده است.

علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس که از نمایشگاه بازار سرمایه دیدار می‌کرد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سیل پرسش‌های آنان در مورد فروش سهام شرکت‌های دولتی به گروه آریا، اعلام کرد: متهم اختلاس‌3هزارمیلیاردی در بورس هیچ شرکتی ندارد و این گروه، سهام هیچ شرکت مشمول اصل 44 را نخریده است.

ماجرای بانک آریا

صالح آبادی در توضیح ماجرای پذیره نویسی بانک آریا در فرابورس و اعتراض بانک مرکزی به این اقدام تأکید کرد: مجوز اولیه انجام پذیره نویسی را بانک مرکزی صادر کرده بود. او در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پول خریداران سهام این بانک افزود: پول پذیره‌نویسی بانک آریا نزد یکی از بانک‌های تحت نظارت بانک مرکزی موجود است. بنابراین در مورد نحوه بازگشت پول خریداران سهام در فرابورس، باید از بانک مرکزی سؤال شود.

نقش گروه آریا در بورس

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که آیا گروه آریا در بورس فعالیت مؤثر داشته یا برای خرید سهام شرکت‌ها اقدام کرده یا نه؟ گفت: خیر، در بورس بحثی در این خصوص وجود نداشته و این فرد سهامی از طریق بورس نخریده است. صالح آبادی درباره ماجرای پیشنهاد فروش سهام فولاد خوزستان به گروه آریا، توضیح داد: 30 درصد از سهام فولاد خوزستان را سازمان خصوصی‌سازی‌ در یک مقطع از طریق بورس به بخش خصوصی فروخت، اما پس از کش و قوس‌هایی و با رأی دادگاه، این سهام به دولت برگشت داده شد و در حال حاضر سهام فولاد خوزستان متعلق به دولت است و ارتباطی به گروه آریا ندارد.

رد شایعه توقف نماد بانک صادرات

همزمان با کشف اختلاس 3هزارمیلیاردی، قیمت سهام بانک صادرات در مدار نزول قرار گرفت. با توجه به این موضوع برخی فعالان بورس انتظار داشتند تا روشن شدن ابعاد ماجرا نماد بانک صادرات در بازار سهام متوقف شود، اما مدیر اداره ناشران سازمان بورس در پاسخ اعلام کرد: فعلا مستنداتی مبنی بر اثرگذاری سوءاستفاده مالی 3 هزار میلیارد تومانی در عملکرد مالی بانک صادرات دریافت نشده، ولی اگر اطلاعات دیگری دریافت شد، نماد این بانک متوقف می‌شود.

امیر حمزه مالمیر، در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: تاکنون مدارکی دال بر اینکه این اختلاس به چه میزان بر عملکرد مالی بانک‌ها اثرگذار است، دریافت نشده، ولی اگر اطلاعاتی دریافت شد قطعا به بازار منعکس و نماد صادرات متوقف خواهد شد.

نامه مدیرعامل بانک صادرات به بورس

در تحولی دیگر محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات در نامه‌ای به سازمان بورس در باره سوءاستفاده مالی رخ داده توضیح داد: گروه سوءاستفاده‌کننده با تبانی برخی کارمندان بانک‌ها و با استفاده از نام، عنوان و اسناد بانک اقدام به گشایش اعتبار مدت دار و نقد کردن آن کردند. اسناد مذکور جعلی و فاقد پشتوانه است، بنابراین بانک تعهدی در مقابل این اسناد جعلی ندارد.

او در آخر نامه خود تأکید کرده است: این رویداد تأثیری بر عملکرد مالی و پیش‌بینی سود بانک صادرات نخواهد گذاشت و تعدیلی در سود پیش‌بینی شده برای سال مالی 90 متصور نیست.

کد خبر 145725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز